A vérzéscsillapításban kulcsszerepet játszó vérlemezkék előállítóit, csontvelői őssejteket növesztettek laboratóriumban brit kutatók - tudósított a BBC News. - Biológia magazin

Vérlemezkéket gyártó őssejtet növesztettek laboratóriumban brit kutatók

Vérlemezkéket gyártó őssejtet növesztettek laboratóriumban brit kutatók
A brit közegészségügyi szolgálat (NHS) és a Cambridge-i Egyetem tudósai felfedezték, hogyan állíthatják elő laboratóriumban a szervezet "vérlemezkegyárait". Ez a vérlemezkék, vagyis a trombociták új forrását jelenthetné, amire erős vérzéskor, többek között autóbaleseteknél lehet szükség - olvasható a Nature Communications tudományos lapban.

Véradáskor a levett vért vörösvértestekre, plazmára és vérlemezkékre bontják, hogy a beteg azt kaphassa, ami a gyógyításához kell.

A vérlemezkékre baleset, műtét, leukémiakezelés vagy vérképzési zavarok, például hemofília esetén van szükség.

"Teljesen a véradóktól függünk, ha trombocitákra van szükségünk" - mondta Cedric Ghevaert hematológus, akinek kutatócsoportja megakariocitákat, vagyis vérlemezkéket előállító csontvelői óriássejteket kísérelt meg laboratóriumban növeszteni.

Kutatásuk azért jelent áttörést, mert felfedezték azokat a kémiai folyamatokat, amelyek a csontvelői őssejtek laboratóriumi növesztéséhez szükségesek.

"A következő nagy előrelépés az lesz, amikor minden megakariocita elegendő vérlemezkét állít elő" - magyarázta Ghevaert.

A laboratóriumi őssejtek egyenként tíz vérlemezkét hoznak létre, míg a csontvelő őssejtjei akár kétezer trombocitát is gyártanak.

A kutatók azt remélik, ha sikerül ugyanazokat a feltételeket megteremteni, mint a csontvelőben, akkor a sejtek hatékonyabbá válnak.
- MTI -